Informatie voor privé- en publieke activiteiten

Plan je een privé- of publieke activiteit in een van onze buurthuizen, neem dan eerst onderstaande info aandachtig door zodat je weet met welke voorwaarden je rekening moet houden:

 

GEZETEN RECEPTIES EN BANKETTEN

De geldende regels verschillen naargelang het gaat over een gezeten receptie of banket met privékarakter of over een gezeten receptie of banket toegankelijk voor het publiek.

 

👉 Onder een receptie of banket met privékarakter wordt verstaan: er is geen vrije toegang, het vindt plaats op uitnodiging en is gericht op de familiale, vrienden- of professionele kring.

Voorbeelden zijn huwelijksrecepties, babyshowers, koffietafels of bedrijfsfeestjes voor personeelsleden.  

Banketten of recepties georganiseerd door een vereniging voor hun leden worden ook als een receptie of banket met privékarakter beschouwd.

Er mag niet gedanst worden; op een huwelijksfeest is enkel de openingsdans van het pas getrouwde koppel toegelaten. 

De regels van toepassing voor recepties en banketten met privékarakter:

·Wordt verzorgd door een professionele catering/traiteur onderneming;

·Voor maximum 10 personen (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegerekend en met uitzondering van koffietafels: max. 50 personen vanaf 1 september).

·Het mag niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens.

·Met respect voor het protocol of voor de volgende geldende regels van toepassing voor de horeca:

·De tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief met een minimale hoogte van 1,8 meter ; 

· Enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan; 

· Het dragen van een mondmasker door het personeel is verplicht in de zaal (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden);

· Het dragen van een mondmasker door het personeel is verplicht in de keuken, (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden) met uitsluiting van functies waarvoor een afstand van 1,5 meter kan worden gerespecteerd; 

· Er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan;

· Terrassen en openbare ruimten worden georganiseerd overeenkomstig de voorschriften bepaald door de gemeentelijke overheden en met respect voor dezelfde regels als deze die binnen gelden.

 

De regels van toepassing voor recepties en banketten toegankelijk voor het publiek

De banketten en recepties toegankelijk voor het publiek worden beschouwd als evenementen en dienen dus de regels die van toepassing zijn voor evenementen te volgen (zie verder). Recepties en banketten mogen niet plaatsvinden tussen 1u ’s nachts en 6 uur ’s morgens. De regels voor horeca zoals hierboven beschreven zijn eveneens van toepassing met als bijkomende regel dat elke klant aan zijn eigen tafel moet blijven zitten.

 

 

EVENEMENTEN

Vanaf 1 september mogen er weer evenementen, dit zijn publiek toegankelijke activiteiten, georganiseerd worden volgens onderstaande voorwaarden:

 

👉 Elke bezoeker van een evenement is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of elk alternatief in stof. Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden gebruikt.

👉  Voor alle indoor evenementen geldt een capaciteitslimiet van 200 personen– opgelet: de gemeentelijke buurthuizen kunnen deze maximumcapaciteit niet aan vanwege de te beperkte ruimte; er zijn private locaties die dat wel aankunnen.

👉 Voor alle outdoor evenementen geldt een capaciteitslimiet van 400 personen.

👉 Evenementen mogen niet plaatsvinden tussen 1 uur ’s nachts en 6 uur ’s morgens.

👉 Vanuit de hogere overheid werd er een Covid Event Risk Model (CERM) ontwikkeld dat eventorganisatoren en lokale besturen begeleidt bij het veilig organiseren van events. Met dit model verwerf je nl. inzicht in het COVID-veiligheidsrisico van elk event. Dit wordt weergegeven met behulp van een kleurenlabel: groen, oranje, rood. 

Wij vragen als lokale overheid (gemeente) aan elke organisator van eender welk evenement (dit zijn publiek toegankelijke activiteiten, ongeacht het toegelaten aantal personen) op grondgebied van gemeente Heers het CERM in te vullen en de scan aan ons te bezorgen via evenementen@heers.be. Deze scan wordt vervolgens voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen die een definitieve beslissing neemt. 

❗ Je vindt het CERM terug via www.covideventriskmodel.be. Op deze website vind je ook een protocol en Code of Conduct met handvaten om extra veiligheidsmaatregelen te treffen om een COVID-veilig event te organiseren.